Hoekakker herbekeken

maandag, 24 oktober, 2016
Hoekakker herbekeken

Een nieuw woonproject met park verrijst als het ware uit de maïs op Hoekakker. Het gebied dat tot nu ontoegankelijk is voor de buurt, wordt publiek groen waar iedereen kan sporten, spelen en vertoeven.

CD&V juicht de woonuitbreiding en het park van 12ha volop toe. Betaalbare woningen in een groene omgeving voor onze jonge gezinnen en comfortabele assistentiewoningen voor onze seniors, met allerhande voorzieningen vlakbij, is een mooi project voor Ekeren.

Maar CD&V blijft kritisch !

Aangaande de waterproblematiek is er al veel gebeurd. Het project Hoekakker voorziet een buffercapaciteit als voor een 200-jarige overstroming of 40000m3 dus meer dan het dubbele van wat nodig is. We mogen aannemen dat de waterhuishouding op de site onder controle is. Dit wil niet zeggen dat er in Donk nergens nog water in de kelders zal staan. Dit project kan de waterproblematiek van heel Donk niet oplossen maar moet ervoor zorgen dat het project de waterhuishouding niet negatief beïnvloed.

Wat de bebouwing betreft wil CD&V het residentiële karakter van Donk behouden.

Wij pleiten ervoor om maximaal 3 bouwlagen hoog te gaan met hier en daar een accent naar vier om inkijk te beperken en het residentiële karakter van de wijk te bewaren. Dit wil niet zeggen dat we meer oppervlakte gaan verharden. We pleiten voor minder wooneenheden.

De "ideale woning" is eigenaar van 1/3 van het projectgebied. CD&V pleit voor een goede mix tussen sociale huur-, koop- en bescheiden woningen.

Om de parkeerdruk in de omliggende straten niet te doen toenemen, willen we dat de projectontwikkelaar zich houdt aan een parkeernorm van 1,8 parkeerplaatsen per wooneenheid.

"De  buurt moet leefbaar en bereikbaar blijven voor bewoners en bezoekers".

De mobiliteitsvoorstellen die nu op tafel liggen zijn veruit ontoereikend. Het studiebureau Mint geeft aan dat het kruispunt Laar/Kapelsesteenweg nu reeds oververzadigd is. Na de realisatie van site komt hier nog 2% bij.

Dit is onaanvaardbaar! Dat het kruispunt net heraangelegd is, is geen excuus. Alle mogelijkheden moeten open gehouden worden om de doorstroming te verbeteren!  Ook de Prinshoeveweg met zijn flessenhals moet herbekeken worden.

Er moet een goede en veilige ontsluiting zijn voor fietsers en voetgangers.

Fietsers  kunnen, zoals voorgesteld in de studie, via een nieuwe fiets-en voetgangerstunnel onder het spoor t.h.v. de Prinshoeveweg,  vlot aansluiting vinden op de fiets-o-strade of verder richting centrum. De reeds bestaande fietsverbinding tussen de Prinshoeveweg en de Veltwijcklaan kan geoptimaliseerd worden.

Autodeel- en fietsdeelsystemen kunnen ervoor zorgen dat mensen kiezen om zich duurzaam te verplaatsen.

Verder moet er met De Lijn onderhandeld worden om aansluiting te maken op het tramnetwerk in Merksem en de Havanasite op de Luchtbal. Eén busverbinding  per uur  is onvoldoende.

Een nieuwe wijk impliceert jonge gezinnen met kinderen, dus moet de schoolcapaciteit uitgebreid worden zodat er geen wachtlijsten ontstaan in Ekeren.

CD&V wil dat Donk leefbaar, bereikbaar en verkeersveilig is voor zowel voetgangers, fietsers als automobilisten. Dit voor de huidige en toekomstige bewoners.