Een jaar geleden werden er rijbaankussens geplaatst in het Groot Hagelkruis als antwoord op de te hoge snelheden die daar gehaald werden. Na nieuwe snelheidsmetingen stellen we vast dat deze kussens hun efficiëntie niet missen bij automobilisten maar geen obstakel vormen voor bussen en vrachtwagens.

Op vraag van Districschepen voor Mobiliteit Tamara Heynen wordt er daarom gedurende een proefperiode van één jaar de toegang verboden voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton in het gedeelte van het Groot Hagelkruis tussen de Ferdinand Verbieststraat en de Dorpsstraat en dit in beide richtingen.

Zo hopen we de verkeersveiligheid te verhogen en de verkeersleefbaarheid te verbeteren voor de omwonenden. Ook voor de school om de hoek is dit een belangrijke maatregel, zegt Tamara Heynen, districtsschepen voor Jeugd en mobiliteit.

Ook de vrachtwagenproblematiek van de Beekstraat en de Karel Seclefstraat wordt aangepakt.

Hier staat reeds een bord "verboden voor +3,5 ton, maar vrachtwagens rijden zich toch vaak vast in de smalle straat. Daarom wordt er aan de tonnagebeperking nog een lengtebeperking toegevoegd.

Voertuigen langer dan 10m, lading inbegrepen, worden dus geweerd. Hiermee geven we een antwoord op de meldingen van afgereden autospiegels en andere beschadigingen, zegt Tamara.

• Verkeer & verkeersveiligheid
  • Mobiliteit & openbaar vervoer