Op vraag van de kinderraad krijgt het district Ekeren de eerste nieuwe versie van de zingende vuilnisbakken. Eerder dit jaar toverde de stad een aantal vuilnisbakken om tot vintage-jukeboxen: als je iets in de vuilnisbak gooide, kreeg je een bekend muziekje en een kleurrijk lichtspel. De nieuwe versie van de zingende vuilnisbakken heeft nieuwe ritmes, gemaakt door inwoners. Vanaf vandaag plaatst de stad 30 van deze vuilnisbakken. Elk district krijgt 1 tot 4 stuks. Ze zullen tot eind 2016 in het straatbeeld blijven staan. De stad gaat zelfs nog een stapje verder en biedt de zingende vuilnisbakken vanaf 2017 ook te koop aan aan scholen, bedrijven en andere lokale besturen.

Zingende vuilnisbakken: een succes

Met de lancering van de zingende vuilnisbakken midden mei hoopte de stad om inwoners en bezoekers van Antwerpen ertoe aan te zetten afval in de vuilnisbak te gooien. De zingende vuilnisbakken werden zeer goed onthaald en bleven daarom de hele zomer staan, tot half september.

“Niet alleen apprecieerden onze inwoners en bezoekers de muzikale vuilnisbakken, uit onze metingen bleek ook dat er effectief minder zwerfvuil lag in een ruime straal rondom deze vuilnisbakken. We hebben daarom besloten om nieuwe zingende vuilnisbakken te lanceren”, aldus schepen voor stads- en buurtonderhoud Philip Heylen.

Trashbeatz

Hoewel de popliedjes van de eerste versie van de zingende vuilnisbakken wel in de smaak vielen, heeft de stad voor de nieuwe versie van deze vuilnisbakken toch andere geluiden gebruikt. De muziekgroep Trashbeatz, die muziek maakt met gerecycleerd materiaal, maakte afgelopen zomer een aantal swingende ritmes, samen met bezoekers van het Bollekesfeest. 5 van die ritmes staan op de nieuwe zingende vuilnisbakken. Schepen Heylen: “De betrokkenheid van onze inwoners en bezoekers is cruciaal voor een propere stad, daarom wilden we ook door hen gemaakte ritmes op onze vuilnisbakken.”

De eerste nieuwe zingende vuilnisbak werd vandaag officieel ingehuldigd in Ekeren. Districtsschepen voor jeugd Tamara Heynen: “De Ekerse kinderraad wilde meer kleurrijke vuilnisbakken in het straatbeeld. Met deze zingende vuilnisbakken zijn we daar zeker in geslaagd. Op een ludieke manier zwerfvuil vermijden, dat kunnen we enkel toejuichen.”

Te koop aan scholen, bedrijven en lokale besturen

Omdat de stad het belangrijk vindt dat jongeren op jonge leeftijd al leren om afval in de vuilnisbak te gooien, krijgen alle scholen binnen de stad begin 2017 de kans om één van de nieuwe zingende vuilnisbakken over te nemen. De stad kreeg daarnaast veel reacties van geïnteresseerde bedrijven en andere lokale besturen die overwegen een zingende vuilnisbak te plaatsen. Zij krijgen in januari éénmalig de kans om een zingende vuilnisbak aan te kopen.

Een propere stad daar werken we samen aan

De stad doet erg veel inspanningen om Antwerpen proper te houden: straten vegen, sluikstort zo snel mogelijk ophalen, onkruid en graffiti verwijderen… Als bewoners en bezoekers de vuilnisbakken op straat gebruiken, afval correct aanbieden en sluikstort melden, helpen ze om de stad proper te houden. Ook onder meer straatvrijwilligers en stadsmakers moedigen buurtbewoners aan om zich samen in te spannen voor een propere en gezellige buurt.