Schepen Marc Van Peel en districtsschepen Tamara Heynen, slaan de handen in elkaar en weren vrachtverkeer uit Ekeren-centrum

Vanaf 25 september 2017 geldt er in het Groot Hagelkruis een tonnagebeperking voor voertuigen van meer dan 3,5 ton maar veel chauffeurs negeren dit bord. Dat het verbodsbord zoveel wordt genegeerd, heeft veel te maken met het onduidelijke karakter van het bord. Veel chauffeurs interpreteren het als "verboden rechts afslaan voor vrachtwagens". Wanneer ze dan verder rijden komen ze aan het verbodsbord aan het Groot Hagelkruis en kunnen ze geen U- bocht meer maken.

Willen we het probleem echt oplossen dan moeten we enerzijds de signalisatie t.h.v. de kruising Transcontinentaalweg – Groot Hagelkruis verduidelijken en anderzijds de vrachtwagens vanuit de zone Luithagen rechtstreeks naar de ring leiden, zonder gebruik te maken van Ekeren-centrum , noch van de Ferdinand Verbieststraat, zegt Tamara Heynen. In december 2017 heb ik mijn partijgenoot en schepen van de haven Marc Van Peel gecontacteerd. In januari werd het probleem reeds voorgelegd aan de raad van bestuur van VZW BedrijventerreinLuithagen. Zij waren onmiddellijk bereid de signalisatie aan te passen.

Nu laat het havenbedrijf weten dat de verkeersborden normaliter op 8 juni zullen geleverd worden en bijgevolg nog in de loop van deze maand kunnen geplaatst worden. Er zullen borden geplaatst worden op :

» kruispunt Luithagen- Transcontinentaalweg (in de Transcontinentaalweg, net voor kruispunt Luithagen-kant haven)

» kruispunt Luithagen-Halifaxstraat (in de Halifaxstraat, net voor kruispunt Luithagen-kant haven)

» kruispunt Luithagen – Schomhoeveweg (in de Schomhoeveweg, net voor kruispunt Luithagen-kant Haven)

“Deze ingreep zal ervoor zorgen dat het weer veiliger wordt in Ekeren-centrum en Schoonbroek.”

• Verkeer & verkeersveiligheid